اشتغال زايي


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 9 آذر 1390
بازدید : 648
نویسنده : عباس يالقيز

 

«اشتغال» زايي
سال‌هاست كه اقتصاد بيمار ما در زاييدن شغل دچار مشكل شده است. او مدت‌ها از درد به خود می‌پیچد و دست آخر هم چند شغل نارس و بيمار می‌زاید. وقتي دولت خدمت گذار قول تولد دو و نیم ميليون شغل در سال را داد، كور سوي اميدي در دل جوانان بی کار ايران ايجاد كرد. اما راستش من از اول به قول‌های اين قابله شك داشتم، آخر وقتي چند سال پيش با رشد اقتصادي 6 درصد اقتصاد بيمار ما فقط توانست 8 صد هزار شغل در سال بزايد حالا چگونه اين قابله می‌تواند با رشد اقتصادي كمتر از 3 درصد دو و نیم ميليون شغل از اين زاحو بزاياند؟
چند روز پيش اعلام شد هر بنگاه اقتصاديي كه تعداد كارگرانش را افزايش دهد از تخفيفات بیمه‌ای برخوردار خواهد شد. اين به اين می‌ماند كه خانواده‌ای را كه در تأمین نان شب بچه‌هایش در مانده است، تشويق به بچه دار شدن كنيم. در شرايطي كه اكثر کارخانه‌های دولتي ضرر ده هستند و شرکت‌های خصوصي هم در پرداخت فيش برق و گاز خود در مانده‌اند با چه توجيه اقتصاديي می‌توانند كارگر جديد استخدام كنند؟ اين يك برنامه‌ی تكراري شكست خورده است كه در زمان دولت آقاي خاتمي هم به اجرا در آمد. در آن زمان بر اساس طرح ضربتي اشتغال به هر كارگاهي كه يك كارگر اضافي استخدام می‌کرد 3ميليون تومان وام می‌دادند. كارفرمايان محترم هم با معرفي مادر و خواهر و فرزندان خودشان به عنوان كارگر اضافي قانون را دور زده و بدون استخدام حتي يك كارگر وام‌های باد آورده‌ای را دريافت نمودند.
يكي ديگر از ابتكارات هوشمندانه‌ی دولت خدمت گذار كه به تازگي شروع شده، دادن وام‌های كوچك اشتغال به خانم‌های خانه داری ست كه مدرك خياطي، آشپزي و ... دارند. در وهله‌ی اول اين طرح سطحي و غير ضروري به نظر می‌رسید. خیلی‌ها می‌گفتند در جامعه‌ای كه 35 درصد تحصيل كردگانش بی کار هستند چه ضرورتي به اشتغال زنان خانه دار هست؟ اما وقتي می‌بینیم كه با اجراي اين طرح بازار طلافروشان، لباس فروشان و فروشگاه‌های لوازم خانگي رونق گرفته، تازه به عمق تفكرات دولتمردان پي می‌بریم. خانم‌های خانه دار با گرفتن اين وام‌ها، آن‌را صرف خريد طلا، لباس و جهيزيه كرده و به طور غير مستقيم به رونق كسب و كار كشور كمك می‌کنند. در ثانی وقتي مرد خانواده بی کار است خانم خانه می‌تواند با اين وام كسب و كاري راه انداخته و خرجي او را نيز تأمین كند.
با اين ابتكارات اميدوارم به زودي شاهد چندقلوزایی اقتصاد كشور و تولد بره اشتغال‌های فراوان باشيم.



:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: اشتغال زايي ,

مطالب مرتبط با این پست :

من بغض فرو خورده ی هزاران جوان بیکار ایرانی را فریاد خواهم کرد. اصل 28 قانون اساسی ـ هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است ومخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون برای‌همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احرازمشاغل ایجاد نماید. اصل 29 قانون اساسی ـ برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی‌،بیکاری‌، پیری‌، از کارافتادگی‌، بی‌سرپرستی‌، در راه‌ماندگی‌، حوادث‌و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی‌به صورت بیمه و غیره حقی است همگانی‌.

برای مشخص شدن آمار بیکاران لطفا وضعیت شغلی خود را در اینجا مشخص کنید:

RSS

Powered By
loxblog.Com